Hrvatska komora inženjera strojarstva

Upit:

U upitu tražite mišljenje vezano uz zahtjeve projektanta koji je nepotpuno i nejasno napravio projekt na osnovu kojeg je dobivena građevinska dozvola. Iz samog dopisa i sam projektant je svjestan da mu glavni projekt nije dovoljne razine razrađen. Nadalje, navodite da ste kao voditelj radova, a ujedno i projektant napravili izvedbeni projekt nužan da za definiranje osnovnih stvari oko trase i promjera cijevi da bi izvođač mogao izvoditi radove. Nadzorni inženjer u dogovoru sa projektantom ne želi potpisani nominiranu opremu koja je naručena prema projektu i prema troškovniku projektanta glavnog projekta. U dogovoru sa njim već 6 mjeseci odbija potpisati nominaciju opreme, a cijeli projekt je financiran iz EU fondova pa će glavnu štetu trpjeti sam investitor koji u cijelom procesu nije ni kriv ni dužan, osim što si je sam izabrao takvog nadzornog inženjera. Također, navodite da projektant ni u kojem slučaju nije sudionik u građenju, nema ugovoren projektantski nadzor, već je jedino u nadležnosti nadzornog inženjera strojarstva nominirati ili ne nominirati ponuđenu opremu. Slijedom navedenog tražite mišljenje i upute što da radim sa takvim članovima komore.

 

Odgovor:

Nastavno na Vaš upit, dostavljamo mišljenje Komore. Napominjemo da je tumačenje propisa gradnje u nadležnosti Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine (u daljnjem tekstu: MPGI) dok je sukladno javnim ovlastima mišljenje Komore neobvezujuće.

Nastavno na Vaš upit vezano uz problematiku koju imate na gradilištu predmetne građevine, nismo Vam u mogućnosti dati uputu o postupanju jer se odnosi na međusobne odnose sudionika u gradnji, svakog u svom području djelovanja. Kao komora možemo Vam dati neobvezujuće mišljenje na postupanje po nekom članku zakona ili podzakonskog akta iz domene graditeljstva, no ne možemo ulaziti u ugovorne obveze ili obvezne odnose tvrtki sudionika na pojedinom projektu.
Zakon o gradnji (NN RH br. 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19; u daljnjem tekst. Zakon) je u članku 68. definirao glavni projekt kao skup međusobno usklađenih projekata kojima se daje tehničko rješenje građevine i dokazuje ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu te drugih propisanih i određenih zahtjeva i uvjeta. Utvrđivanje ovih činjenica se vrši u postupku izdavanja građevinske dozvole od strane nadležnog tijela i javnopravnih tijela koja su izdala posebne uvjete građenja ili uvjete priključenja. 
HKIS nema ovlast samostalne kontrole projekata, a eventualne nepravilnosti može utvrđivati jedino Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine.
Zakon je također definirao u članku 74. da se izvedbenim projektom razrađuje tehničko rješenje dano glavnim projektom te da se izvedbeni projekt izrađuje za građenje građevina 1.skupine, a za ostale skupine ako su to investitor i izvođač ugovorili ugovorom o građenju. Ukoliko je prilikom nuđenja postojala stavka izrade izvedbenog projekta i/ili razrade glavnog projekta, onda je to u skladu sa Zakonom.