Hrvatska komora inženjera strojarstva

Upit:

U upitu navodite kako svaki distributer plina u svom pravilniku o ispitivanju plinskih instalacija izričito propisuje da ispitivanje plinskih instalacija smije obaviti samo pravna ili fizička osoba ovlaštena od strane distributera plina, dok Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje propisuje da ispitivanja smije obaviti samo pravna ili fizička osoba registrirana za djelatnost tehničkog ispitivanja i analize koja mora osigurati i imenovati stručnu osobu za obavljanje ispitivanja te u obavljanju ispitivanja koristiti umjerenu opremu. Dakle, Zakon o zapaljivim tekućinama i plinovima na temelju kojeg je donesen interni pravilnik distributera plina i Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje očito nisu usklađeni.
Navodite kako Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje regulira sve aspekte prostornog uređenja i gradnje, uključujući tehničke zahtjeve i ispitivanja građevina, kao i plinskih instalacija koje su sastavni dio građevinskih objekata. Ovaj zakon ima široku primjenu i jasno postavlja standarde o tome tko je ovlašten za obavljanje ispitivanja. Zakon o zapaljivim tekućinama i plinovima specifično se odnosi na sigurnost u vezi s distribucijom, skladištenjem i rukovanjem plinovima. Interni pravilnici distributera plina temelje se na tom zakonu, no ovaj zakon ne može regulirati sve aspekte građevinskih ispitivanja jer spada u užu kategoriju sigurnosne regulative.
Navodite kako prema Zakonu o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje, ispitivanja građevinskih dijelova, uključujući plinske instalacije, smiju provoditi samo ovlaštene osobe koje ispunjavaju određene stručne i tehničke uvjete, uključujući registraciju, stručnu kvalifikaciju i posjedovanje odgovarajuće umjerene opreme. S druge strane, pravilnik distributera plina temeljen na Zakonu o zapaljivim tekućinama i plinovima propisuje da ispitivanje plinskih instalacija mogu provesti samo osobe koje distributer ovlasti. Ovo pravilo, međutim, u koliziji je sa Zakonom o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje jer taj zakon uređuje pitanja koja se tiču građevine i tehničkih zahtjeva za instalacije.

Iznosite mišljenje da ovlaštenje za ispitivanja treba biti regulirano od strane države, a ne od strane trgovačkog društva i da interni pravilnik distributera plina ne smije biti u suprotnosti s drugim zakonskim propisima. Ako je takav pravilnik u suprotnosti sa Zakonom o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje, da li se on mora i na koji način treba uskladiti s tim zakonom?

 

Odgovor:

Nastavno na Vaš upit, dostavljamo mišljenje Komore. Napominjemo da je tumačenje propisa gradnje u nadležnosti Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine (u daljnjem tekstu: MPGI) dok je sukladno javnim ovlastima mišljenje Komore neobvezujuće.

Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje (u daljnjem tekstu ZPDPUG; NN 78/15, 118/18, 110/19) je definirao obavljanje poslova i djelatnosti ispitivanja i prethodnih istraživanja u Poglavlju VI. Tim poglavljem su definirana sva ispitivanja i istraživanja koja se na nekom projektu gradnje mogu pojaviti, od geotehničkih do građevinskih, strojarskih, električarskih i svih ostalih.

Nadležna javnopravna tijela za plinske instalacije su MUP i distributeri plina pa je člankom 9. Zakona o zapaljivim tekućinama i plinovima (u daljenjem tekstu ZZTP; NN 108/95 i 56/10) MUP detaljnije uredio područje ispitivanja plinskih instalacija što nije u suprotnosti sa ZPDPUG, već je uveden dodatni kriterij.

Interni propisi distributera plina podliježu kontroli Hrvatske energetske regulatorne agencije (u daljnjem tekstu: HERA) i moraju biti usklađeni s važećom zakonskom regulativom. 

Obzirom da na području Republike Hrvatske postoji više distributera plina, svaki je interne propise pisao u skladu s vlastitim načinom poslovanja što rezultira neujednačenošću na nivou države, no još uvijek su usklađeni s važećom zakonskom regulativom.

U slučaju neusklađenosti zakonske regulative ne postoji državno tijelo koje je zaduženo za usklađivanje, već je to prepušteno pojedinim ministarstvima i drugim tijelima javne uprave odnosno Vladi Republike Hrvatske da u vlastitom vremenskom okviru uredi prijepore.